Комунальний заклад освіти
"Міський юридичний ліцей
наукового спрямування
при Університеті митної справи
та фінансів" Дніпровської міської ради
30 років на освiтянському просторi!

Для входу на сайт

ЯК ВЧИТЕЛЯМ

ПІДВИЩУВАТИ НАВЧАЛЬНУ МОТИВАЦІЮ ШКОЛЯРІВ

 

1. Надання часткової свободи вибору.
2. Інтерес і радість мають бути основними переживаннями школяреві в процесі навчання
3. При навчанні необхідно враховувати запити, інтереси і прагнення дітей.
4. Найбільш потужний стимул у навчанні «Вийшло!» Відсутність цього стимулу, означає відсутність сенсу навчання. Потрібно навчити розбиратися дитини в тому, що йому незрозуміло, починаючи з малого. Одну велику задачу розбити на підзадачі так, щоб дитина змогла самостійно їх зробити. Якщо, дитина в якому виді діяльності досягне майстерності, то внутрішня мотивація буде рости.
5. Зростання впевненості в собі, своїх силах сприяє посиленню внутрішньої мотивації.
6. Відзначайте досягнення дитини. Оцінка його досягнень допоможе продовжити навчання. Наприклад, список успіхів може сприяти тому, щоб він став самостійним.
7. Не карайте за невдачу, невдача сама по собі є покаранням. Страх і напруженість ускладнює процес навчання. Невдачі знижують мотивацію.
8. Для школярів важлива сама особистість учителя (часто навіть нудний матеріал, який пояснюється учителем, добре засвоюється).
9. Правильно підносьте зміст навчального матеріалу, щоб це було цікаво.
10. Змінюйте методи і прийоми навчання.
11. По можливості намагайтеся на уроці частіше звернутися до кожного учня, здійснюючи постійний «зворотний зв'язок» – коригувати незрозуміле чи неправильно зрозуміле.
12. Ставити оцінку учневі не за окрему відповідь, а за кілька (на різних етапах уроку) – вводити забуте поняття поурочного бала.
13. Постійно і цілеспрямовано займайтеся розвитком якостей, що лежать в основі розвитку пізнавальних здібностей: швидкість реакції, всі види пам'яті, увага, уява. Основне завдання кожного вчителя – не тільки навчити, а й розвинути мислення дитини засобами свого предмета.
14. Намагайтеся, коли це можливо, інтегрувати знання, пов'язуючи теми свого курсу як з родинними, так і іншими навчальними дисциплінами, збагачуючи знання, розширюючи кругозір учнів.
15. Всіма можливими способами пробуджуйте в учнів інтерес до навчання – будьте самим цікавим, зробітть цікавими методи піднесення інформації і зробіть цікавою свою дисципліну.
16. Гра є потужним стимулом інтересу до навколишнього життя. Практика показує, що це не так. Найбільшу ефективність ігрова мотивація показує в середньому шкільному віці. Молодші більш керовані, старші – доросліші і цілеспрямовані. Середній же вік якраз і треба чіпляти чимось азартних і натхненним. Різні віки диктують зовсім різні ігри. Пов'язано це з тими новоутвореннями, які формуються в психіці людини у міру дорослішання. Ігри молодшого віку більш лінійні, молодшої середньої – командні, старшого середнього – мають на увазі яскраву реалізацію в особистих вчинках, в старших класах стає важливим розіграш і реконструкція незнайомих образів, цікаві та незвичайні моделі дійсності. Кожен вік знаходить в грі своє, і в цілому ігрова діяльність надає великий ефект в справі формування особистості людини, її знань і мислення.
17. Створюйте ситуації успіху, через виконання завдань посильних для всіх учнів, вивчення нового матеріалу з опорою на старі знання.
18. Підтримуйте позитивний ем оційний настрій, через створення на уроці доброзичливої ​​атмосфери довіри і співробітництва, яскраву й емоційну промову вчителя.
19. Рефлексія, через оцінку власної діяльності і діяльності інших, оцінку результату діяльності, питання, які потребують різноманітних відповідей (наприклад, «Що відкрили, дізналися на уроці?»).
20. Цікавість, незвичайний початок уроку, через використання музичних фрагментів, ігрові та змагальні форми, гумористичні хвилинки.
21. Включення учнів у колективну діяльність, через організацію роботи в групах, ігрові та змагальні форми, взаємоперевірку, колективний пошук вирішення проблеми, прийом «метод проб і помилок», надання учнями допомоги один одному.
22. Використовуйте незвичайні форми піднесення матеріалу.
23. Співпрацьовуйте на уроці, через спільне вирішення проблеми і розв'язання суперечностей, бесіду, навчальну дискусію, виділення істотних ознак предметів, класифікацію, узагальнення, моделювання.
24. Стимулюйте діяльність, через оцінку, вдячність, словесне заохочення, виставку кращих робіт, надання вчителем незначної допомоги, ускладнення завдань.
25. З'ясуйте, що є причиною низької мотивації учнів: невміння вчитися або помилки виховного характеру. Після цього попрацюйте з проблемними сторонами.
26. У справі підвищення інтересу дитини до навчального процесу дуже важливий контакт з дитиною і довірча атмосфера.
27. Створюйте на заняттях атмосферу ентузіазму, оптимізму і віри дітей в свої здібності і можливості.
28. Застосовуйте нові інформаційні технології.
29. Гра є найсильнішим мотивуючим фактором, який задовольняє потребу школярів в новизні досліджуваного матеріалу і різноманітності виконуваних вправ. Рольова гра дає можливості для активізації навчального процесу.
30. Поважайте особисті сть кожної дитини.
 
Як пережити підліткову кризу?
 
Підліток – це згусток контрастів: часта зміна настрою, самооцінка то падає, то злітає до небес, дитина бунтує, змінює стилі одягу, інтереси та смаки. Батьків це лякає та спантеличує. Як серед нормальних поведінкових проявів підлітка розпізнати тривожні дзвіночки: ризиковану поведінку, думки про самогубство? І коли щось дійсно пішло не так, як діяти батькам? Психолог Ольга Кухарук пропонує дієву інструкцію для батьків, щоб зрозуміти, коли варто хвилюватися, а коли – просто видихнути.

 

Батьківський тривожний опитувальник

Найперше варто з’ясувати, наскільки загрозливою насправді є ситуація з вашим підлітком. Допоможе опитувальник для батьків підлітків «Коли слід хвилюватись?» Дайте відповіді на запитання і порахуйте свої «так».

  1. Ви помітили зміни в поведінці підлітка?

  2. Чи зачіпають ці зміни кілька сфер життя підлітка (удома, у школі, з друзями, у захопленнях та інтересах)?

  3. Чи часто ця поведінка трапляється?

  4. Чи триває вона понад два тижні?

  5. Чи впливають ці зміни на повсякденне життя дитини?

Що більше ствердних відповідей, то більше причин бути уважнішим до ситуації й обговорити її з дитиною. Відправною точкою для оцінки в цьому опитувальнику є звична поведінка дитини і зміни в ній. Тобто, якщо дитина звично тривожиться або є дещо агресивною, то саме ці прояви можна вважати базовими і оцінювати саме зміни в них.

 

Як говорити з підлітком?

Батьки мають дати дитині відчути підтримку і розуміння. Ось кілька правил спілкування:

         1. Розмовляйте спокійно – без звинувачень і засудження.

         2. Назвіть зміни, які відбуваються в дитині. Скажіть, що ці зміни турбують і лякають (уникайте оцінок, тиску, нав’язування почуття провини). Наприклад: «Я помітила, що останнім часом ти перестала спілкуватися з друзями і постійно пригнічена» або «Я помічаю, що ти дуже знервований і став менше часу навчатись».

         3. Дайте дитині знати, що ви любите її, піклуєтесь про неї, вона для вас важлива, саме тому ви й почали цю розмову.

         4. Намагайтесь проявляти співпереживання, розуміння та не засуджувати почуття підлітка. Спробуйте допомогти конкретними діями. Найпростіший спосіб – це запитати, яка саме допомога потрібна, не нав’язуючи своє рішення. Заохочуйте до дій, які допоможуть змінити ситуацію і домовитись про те, чого дитина робити не буде, щоб не зашкодити собі. Наприклад, домовтесь про те, що ви разом спробуєте розгребти завали в школі, пошукаєте потрібну інформацію про проблему, яка турбує дитину, що дитина не буде погіршувати свій фізичний стан і спробує повернутися до звичного графіка життя чи почне краще харчуватись (якщо був знижений апетит). Це можна закріпити як добре проговорений словесний чи навіть письмовий договір.

         5. Спробуйте зберігати спокій, тримаючи під контролем свої почуття, фокусуючись на емоціях, переживаннях і запитах дитини.

         Вірте своїй дитині: не знецінюйте її думки і почуття. Можливо, з висоти дорослого досвіду ці переживання здаються незначними чи неважливими, але для дитини вони справжні, реальні і єдині, які зараз у неї є.

 

Підлітки: інструкція зі спілкування для батьків

Допомога, що зцілює, а не травмує, має багато варіантів. Якою б вона не була, це завжди про зв’язок батьки-дитина, у якому батьки – дорослі, стійкі, надійні, терплячі, такі, що розуміють, люблять, приймають, готові захистити і дати опору.

 

Натренувати батьківський «дзен»

Вже від одного цього списку батьківських характеристик може стати страшно навіть без підліткових криз. Адже бути такими батьками – непроста праця. У більшості випадків ще й непосильна – ніхто з нас не ідеальний. Коли накриває страх, біль, виснаження, сором і безпорадність, почути і допомогти підлітку стає надзвичайно важко. У підготовці військових є таке правило: «у стресі ми не підіймаємося до рівня своїх очікувань, а падаємо до рівня своєї натренованості». Це правило раджу взяти і батькам. Ось кілька важливих речей, які батьки можуть зробити для себе перед тим, як рятувати свою дитину (звісно якщо не йдеться про екстремальну, загрозливу для життя ситуацію, що потребує нагального вирішення).

Візьміть паузу. Спробуйте заземлитися: відчути землю під ногами, перемикнути увагу на те, що довкола вас: що ви бачите, чуєте, чого можете торкнутися, які запахи відчуваєте.

Назвіть тільки проблему, ніби відкладаючи вбік усі думки і переживання, пов’язані з нею. Наприклад: «Дитина кілька днів не виходить з кімнати і відмовляється спілкуватись». А не: «Дитина не виходить з кімнати, у неї напевно депресія і можливо навіть суїцидальні думки. Вона там думає і робить щось жахливе, а я тут сиджу і нічого не роблю». Наші оцінки та емоції підігрівають проблему, роблять її страшнішою, ніж вона є насправді. І тоді ми реагуємо не на саму ситуацію, а на страхи і картинки, які малює наша батьківська уява.

Знайдіть підтримку. Якщо переживаннями накриває, варто пошукати, з ким ви можете це обговорити і пережити. Нести свої емоції до дитини шкідливо, але лишатися з ними на самоті – нестерпно. Щоб не бути із ситуацією сам на сам, потрібні інші дорослі: чоловік/дружина, батьки, друзі, спільнота в соціальній мережі.

Зрозумійте, чому вас так чіпляє ситуація. Деякі кризові ситуації виходять з-під контролю, і якщо в них більше страху, агресії, сорому чи безпомічності, спробуйте зрозуміти, чому вас тригерять саме ці випадки? Які ваші власні струни вони зачіпають, які переживання чи думки роблять їх важчими за інші. Найчастіше, коли йдеться про стосунки з дітьми, ці сильні переживання стосуються або власних дитячих спогадів, або відчуття батьківської безпорадності.

Продумайте наперед свою роль, образ і навіть слова, які можна сказати в такі моменти. Готові сценарії, продумані фрази, попереднє програвання ситуації в голові можуть здаватися штучними чи награними. Але в момент розгубленості краще пригадати і скористатися готовим рішенням, ніж вигадувати нове. Наприклад, уявіть ситуацію в минулому, коли вам розповідали щось важке. Якою була ваша реакція? А якою могла би бути найкраща чи конструктивна реакція? Можливо, спокійніший тон, менше емоцій, правильно побудовані «я-висловлювання»: «я помічаю…», «мене засмучує…», «як тобі допомогти» … Чи може більше запитань і уточнень та менше вказівок і настанов? Спробуйте уявити, яку реакцію хотіли б отримати ви, якби розповіли щось таке власним батькам. Після такої вправи вам простіше буде стати тим дорослим, який може і вміє так реагувати.

 

Біллі Айліш – ключ до розуміння підлітків

Практикуйте доброзичливе ставлення до себе. Бути батьками непросто, бути батьками підлітка – ще важче, бути батьками підлітка у важкій ситуації – серйозний виклик і стрес. Дайте собі право його пережити. Спробуйте уявити, що ви дивитесь на свою ситуацію очима людини, яка вас розуміє і хоче підтримати. Що саме вона б зробила? Яку підтримку надала б вам?

Звертайтесь по допомогу і роз’яснення. Самостійний пошук інформації часто спрямований на підтвердження вже усталеної у вас думки. А вам слід поглянути на ситуацію під різними ракурсами. Ширший погляд можна отримати у спілкуванні з людьми, що мають подібний досвід, або з професіоналами.

 

Як уникнути загальних помилок при підготовці домашніх завдань

Рекомендації щодо ефективної організації режиму дня

Психологи рекомендують